Branża nieruchomości cechuje się ciągłym rozwojem i dynamiką. Obecnie, wskutek znacznego ożywienia rynku i zwiększonego popytu na mieszkania zarówno z rynku wtórnego, jak i pierwotnego, coraz większa liczba biur nieruchomości i agentów wykorzystuje w swojej codziennej pracy nowoczesne technologie i rozwiązania. Innowacje na rynku nieruchomości związane są przede wszystkim z ogólnym rozwojem technologii, postępem cywilizacyjnym i zmianą oczekiwań klientów. Sposób oferowania nieruchomości zmienia się zatem podobnie jak rodzaje lokali przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.
Innowacje na rynku nieruchomości widoczne są przede wszystkim w zwiększonej cyfryzacji i mobilności świadczonych w branży usług. Z pewnością do takich zmian przyczyniła się pandemia koronawirusa, która sprzyjała spotkaniom odbywającym się w wirtualnej rzeczywistości. Wizualizacje, robotyzacja, wykorzystanie sztucznej inteligencji – to tylko niektóre z nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w coraz większej ilości firm z branży nieruchomości. Przyczyniają się one do budowania pozytywnego wizerunku nowoczesnej firmy, zwiększenia dochodów i skuteczności działania przedsiębiorstw. Wyzwania technologiczne stanowią bowiem jeden z głównych czynników kształtujących nadchodzące zmiany.
Innowacje na rynku nieruchomości – digitalizacja
Innowacje na rynku nieruchomości opierają się głównie o takie rozwiązania, które umożliwiają adaptację firmy do cyfrowej transformacji i nowych, wirtualnych realiów. Każdy wdrażany stopniowo system należy wcześniej precyzyjnie zdefiniować, przygotować i zastosować w gotowej kulturze korporacyjnej. To złożony i konieczny proces, angażujący w swój przebieg przedstawicieli wszystkich szczebli zarządzania.
Obecnie jednymi z najbardziej pożądanych innowacji na rynku nieruchomości są te związane z dostosowaniem budynku do mobilnego nadzoru nad nim sprawowanego. Cieszy się on popularnością głównie wśród deweloperów, którzy chcą zadbać o bezpieczeństwo przyszłych klientów oraz zwiększyć efektywność energetyczną budynków. Na podstawie informacji dostarczanych przez sensory i czujniki reaguje się z wyprzedzeniem na możliwość wystąpienia awarii, usterek czy brak satysfakcji ze sposobu użytkowania przestrzeni. W taki sposób deweloperzy i inwestorzy mogą zbudować customer experience, oparty na lojalności i wiarygodności.
Digitalizacja i cyfryzacja umożliwia ponadto nie tylko zarządzanie nieruchomościami, ale również ich wirtualną sprzedaż. Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nieruchomości nie muszą już osobiście udawać się do agencji czy pośrednika. W internecie bez trudu mogą zapoznać się z bieżącą ofertą i wybrać najciekawsze propozycje. W celu skutecznego zainteresowania nabywców kupnem lub wynajmem nieruchomości należy jednak zadbać o wykonanie profesjonalnych zdjęć statycznych. Mieszkanie od dewelopera najczęściej można również obejrzeć w technologii 360 stopni, czyli wirtualnie spacerując po wnętrzu poszczególnych pomieszczeń. Deweloperzy nieruchomości często wykorzystują także wizualizacje 3D, animacje i grafiki.
Taka prezentacja nieruchomości pozwala obejrzeć dom lub mieszkanie w sposób realistyczny. Jest uznawana za jedną z najatrakcyjniejszych form przedstawiania lokali. Tym samym, jej zastosowanie przyczynia się do zwiększenia procentu sprzedanych przez deweloperów inwestycji. Perspektywa osoby uczestniczącej w wizualizacji pozwala potencjalnym klientom na wstępne rozpoznanie swoich potrzeb i preferencji. Ponieważ rzadko ostatecznie decydują się oni na kupno nieruchomości przez internet, następnym krokiem jest zwykle obejrzenie ich na własne oczy. Nie można też uniknąć wizyty u notariusza.
Ogólna dostępność danych o nieruchomościach
W czasach rozwoju technologicznego innowacje na rynku nieruchomości pozwalają ponadto klientom na szybkie zapoznanie się ze wszelkimi informacjami o danej nieruchomości. Do swojej dyspozycji mają oni bowiem wyszukiwarkę ksiąg wieczystych, plany zagospodarowania przestrzennego, mapy (w tym również Geoportal), system Street View. Biegłość i szybkość w posługiwaniu się danymi jest pożądana przez znaczną większość klientów rynku nieruchomości. Umiejętność odszukiwania kluczowych informacji i tzw. kruczków jest podstawowa, ma znaczenie w dobrym procesie doradztwa i przygotowaniu nieruchomości na sprzedaż. Klient, który samodzielnie musi poszukiwać niezbędnych danych, często może zniechęcić się do kupna danej nieruchomości już na etapie pozyskiwania o niej informacji. Dotyczy to zwłaszcza lokali pochodzących z rynku wtórnego. Niektórzy sprzedający nie są wyposażeni w komplet dokumentów świadczących o dobrym stanie prawnym sprzedawanego budynku. Nawet jeżeli je posiadają, specjaliści doradzają samodzielną weryfikację ich wiarygodności.
Pośrednicy nieruchomości coraz częściej dostępni są online, służąc swoją pomocą również w niecodziennych godzinach pracy. Odpowiadają na otrzymywane pytania i wysyłają wszelkie niezbędne informacje już w ciągu kilku minut. Dzięki temu wzrasta poziom zadowolenia z ich usług obecnych klientów, nastawionych głównie na szybkość otrzymywanych informacji i podejmowanych reakcji. Inwestycje w nieruchomości stają się zatem coraz wygodniejsze i mniej czasochłonne.
Tradycja vs. potrzeba zmian
Każda innowacja powoduje, że dotychczasowy tryb pracy określonej grupy ludzi również ulega zmianom. Jeszcze do niedawna rynek nieruchomości opierał się na tradycyjnym przekonaniu o prowadzeniu biznesu i wykorzystywaniu przestrzeni. Przez bardzo długi czas pośrednicy nieruchomości bazowali w swojej pracy na tradycyjnym procesie sprzedaży. Obecnie oglądanie nieruchomości w świecie wirtualnym, zawieranie transakcji za pośrednictwem blockchain czy mobilne zarządzanie lokalami to chleb powszedni inwestorów i sprzedających, zwłaszcza na rynku pierwotnym. Dzięki nowoczesnym technologiom, algorytmom i aplikacjom ułatwia się ponadto codzienne użytkowanie nowoczesnych lokali. Możliwe staje się sterowanie klimatyzacją, ogrzewaniem, oświetleniem, systemem wind, ruchem na parkingu. Rozwiązania te mogą dotyczyć zarówno kompleksów całych budynków, jak i wybranych wcześniej obszarów. Dzięki ich zastosowaniu możliwa jest optymalizacja wielu podejmowanych przez strony transakcji procesów. Przyczyniają się również do poprawy organizacji pracy oraz odpowiadają na rosnące potrzeby klientów.
Inwestorzy stają się bowiem coraz bardziej wymagający. Szukają bardzo dobrych lokali, interesują ich również współczesne formy mieszkania i drogie nieruchomości premium. Ciekawe rozwiązania powinny mieć potencjał i cechy pragmatyzmu. Ich wdrażanie przynosi korzyści, odpowiada na potrzeby użytkowników i klientów, rozwiązuje faktyczne problemy. Ponieważ genezą każdej innowacji jest potrzeba zmian i stworzenie udogodnień, ich wdrażanie powinno zawsze odbywać się w porozumieniu z człowiekiem. W branży nieruchomości może być nim klient, inwestor lub najemca, czyli zwykle druga strona dokonywanej transakcji.