Wyszukiwarka

0 zł do 2 000 000 zł

Znaleziono 0 wyników. Jeżeli chcesz zobaczyć wyniki kliknij tutaj
Wyszukiwarka

0 zł do 2 000 000 zł

znaleziono 0 wyników
Wyniki twojego wyszukiwania

Wniosek o nadanie numeru porządkowego – czyli jak uzyskać adres dla nowego domu

Opublikowano przez: Anna Wyka dnia 16 lipca 2019
| 0

Tuż po tym, jak na naszej działce stanie nowo wybudowany dom, chcemy niezwłocznie się do niego wprowadzić. Co jednak z meldunkiem? Bez adresu nie możemy się zameldować. Co więcej, nikt nie będzie wiedział, gdzie tak naprawdę mieszkamy. Podpowiadamy, w jaki sposób należy złożyć wniosek o nadanie numeru porządkowego.

Marzenia o własnym domu

Pierwszym krokiem na drodze do budowy własnego domu w niemal każdym przypadku jest zakup działki pod budowę domu. Działka budowlana jest inwestycją na całe życie. Dlatego też należy zastanowić się nad jej zakupem i głęboko przeanalizować dostępne na rynku oferty. Analizie poddajemy nie tylko wygląd działki i jej umiejscowienie. Przed jej kupnem powinniśmy zapoznać się przede wszystkim z całą dokumentacją dotyczącą danego terenu. Dokumenty te możemy uzyskać od dotychczasowego właściciela działki lub skompletować je samodzielnie. Wszystko to dzięki możliwości dokonania wglądu do ksiąg wieczystych oraz planów zagospodarowania przestrzennego. Mimo że polski rynek nieruchomości kusi nowymi ofertami, trudno znaleźć działkę, która spełni wszystkie nasze wymagania. Dlatego też polecamy zastanowić się nad tym, co przy zakupie działki jest dla nas priorytetem. Warto zwrócić uwagę na jej położenie, lokalizację, dostępność dróg dojazdowych i mediów. Nie bez znaczenia jest również cena działki. Przede wszystkim musi ona być adekwatna do wszelkich udogodnień i warunków, które panują na terenie, jaki poddany będzie transakcji. Znaczną przeszkodą dla późniejszej budowy domu może być zbyt wąska działka, jej nieregularny kształt czy nawet zbyt bliskie sąsiedztwo innych gospodarstw domowych. Pomyślny zakup działki to jednak jeszcze nie pora na wniosek o nadanie numeru porządkowego.

Priorytetowe dokumenty

Wcześniejszym dokumentem, o jaki musimy zadbać, jest wniosek o pozwolenie na budowę domu. Składamy go w starostwie powiatowym właściwym dla tego terenu, na którym znajduje się zakupiona przez nas działka. Zanim jednak złożymy gotowy dokument, musimy zadbać o to, aby był prawidłowo i czytelnie wypełniony.

Wniosek pobieramy bezpośrednio z urzędu miasta lub starostwa powiatowego. Możemy również uzyskać do niego dostęp za pośrednictwem stron internetowych tych instytucji. Musimy bowiem pamiętać, że wniosek o wydanie pozwolenia na budowę jest pismem urzędowym, który musimy wypełnić według ściśle określonego wzoru. Mimo to wypełnienie dokumentu jest stosunkowo proste. Należy przede wszystkim podać dane inwestora oraz określić rodzaj i szczegóły inwestycji.

Pozwolenie na budowę otrzymujemy mniej więcej po miesiącu od daty złożenia wniosku. Ważne jest ono od tego czasu przez okres równo 3 lat. Swoje pozwolenie na budowę możemy również przenieść na inną osobę. Stanie się tak w sytuacji, gdy kupimy lub sprzedamy nieruchomość w trakcie budowy domu. Jeżeli nie rozpoczniemy jednak żadnych prac budowlanych przed upływem 3 lat, pozwolenie straci ważność. Wtedy też wszystkie formalności będziemy musieli załatwiać od nowa.

Wprowadzamy się! Wniosek o nadanie numeru porządkowego

Jeśli nasza działka nie ma adresu lub nowo wybudowany dom nie posiada swojego numeru, musimy złożyć wniosek o nadanie numeru porządkowego. Z wnioskiem wystąpić może nie tylko właściciel budynku, ale niemal każda zainteresowana osoba (najemca, dzierżawca). Urzędowy wniosek składamy w urzędzie miasta/gminy odpowiednim dla terenu, na którym znajduje się nasz dom. Nazwy ulic nadaje bowiem rada gminy. Natomiast numery porządkowe dla miasta burmistrz, a na terenach wiejskich wójt.

We wniosku powinny znaleźć się takie informacje jak: dane wnioskodawcy i organu, który jest jego adresatem, szczegółowe informacje o położeniu budynku oraz podpis wnioskodawcy. Numer porządkowy nadawany jest dla budynku jeszcze przed rozpoczęciem jego użytkowania. Oznacza to w praktyce, że zanim się wprowadzimy, powinniśmy poznać dokładny adres, pod którym przyjdzie nam mieszkać. O nadanie numeru porządkowego możemy zatem wnioskować już po otrzymaniu pozwolenia na budowę.

Gdy już otrzymamy decyzję o nadaniu adresu dla naszego domu, musimy w widocznym miejscu umieścić tabliczkę adresową. Każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek zawiesić taką tabliczkę na frontowej części swojego budynku nie później niż 30 dni po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniu numeru. W niektórych przypadkach tabliczkę umieścić musimy również na ogrodzeniu. Dotyczy to przede wszystkim nieruchomości, które położone są w głębi ogrodu, niewidoczne lub słabo widoczne z drogi dojazdowej. Jeśli natomiast nie zgadzamy się na numer, jaki przyznano dla naszego domu, możemy wystosować pismo odwoławcze do burmistrza lub wójta.

Obecnie tabliczka z numerem domu wygląda coraz bardziej efektownie. Na naszym rynku dostępne są wersje z oświetleniem, różnobarwne, personalizowane specjalnie pod indywidualne potrzeby i oczekiwania klienta. Niecodzienna tabliczka musi być jednak wykonana z zachowaniem wszelkich norm określonych przepisami. Przykładowo, nie może to już być sam numer posesji – konieczna jest nazwa ulicy lub miejscowości.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

502 601 458